יום שני, 24 במרץ 2014

אינטרפטציה לקליפ החדש של ליידי גאגא "G.U.Y"


תגידו שלום. 
כשקוראים את המילים של "G.U.Y", מקשיבים לעוצמה הכנועה שלה בטונציה ובהגשה בזמן שהיא שרה וכשמכירים את ליידי גאגא - אפשר להסיק שהשיר מדבר על פמיניזם. ניתן להבין זאת מכמה משפטים שנאמרים במהלך השיר, ואצטט:
"אני הולכת ללבוש את העניבה, רוצה את הכוח לעזוב אותך" - ובכן, היא מדמה כאן גבר עם עניבה, כלומר, בעל כוח, בעל חוזק, שתמיד מסתובב עם עניבה, שהיא סימן ההיכר שלו שמייחדת אותו משאר הגברים ועושה אותו "חזק" יותר. (מנטלית ואולי גם פיזית) והפעם, הגבר הזה לא זה שעתיד לפגוע באישה, לעזוב אותה אחרי שהוא קיבל את מה שרצה, אלא האישה תלבש את העניבה הפעם (מטאפורה לכוח) ותעזוב. כלומר: האישה כבר לא כנועה, כבר לא פאסיבית, כבר יודעת מה היא רוצה והיא כאן בשביל לשלוט במערכת היחסים הזו. מערכת יחסים אמרנו? ובכן, אומנם כשקוראים כפי שאמרתי במילים ומנסים לחפש משמעויות, אז ניתן להבין שזו מערכת יחסים רומנטית.
אבל גאגא כמובן, אישה מלאת רבדים, מלאת אנרגיה, מלאת צבע והווי - ואיך זה מתבטא? במשמעויות נוספות. היכן הן נרכשות? בקליפ.

רשמי.
הכל מתחיל במלחמה. מלחמה עכורה מאוד. המלחמה מתנהלת לצלילי ARTPOP, השיר, תחת הכותרת שלו גם כן.
המלחמה אינה מלחמה של מצדיעים, לוחמים, או אנשי צבא. המלחמה מתנהלת בין גברים, הנראים נורמטיביים לחלוטין, מתאבקים אחד בשני. אם תשימו לב, זוהי לא מלחמת קבוצות, אלא כל אדם לעצמו. כל אדם נלחם באחר - כלומר: אגואיסטיות ואנוכיות. עוד תכונה מתעופפת באוויר, תרתי משמע, בצע הכסף. אם תשימו לב לכל השטרות, תראו שהן מרובות ומפוזרות. כלומר, האנשים אומנם רבים על הכסף, אבל יש כ"כ הרבה כסף על האדמה ובאוויר, אז למה בעצם הם לא לוקחים את השטרות? התשובה ברורה: הם תאבי בצע. בחיים לא הסתפקו בכלום. גם כשהיה להם המון כסף, הם העדיפו להמשיך להילחם בשביל להשיג עוד ועוד, גם כשהיה ובכמויות, העדיפו להמשיך לחמוד ולחפש עוד דרכים להשיג את הכסף.
לפתע מתגלה דמות שנראתה כמו עוף זר, שוכבת על האדמה בעוד הגברים דורכים עליה וסביבה, מבלי בכלל להתעניין בה, ומשם הם ממשיכים ללכת. האיש האחרון אם תשימו לב שעובר מעליה, מחזיק ביד שלו משהו, שנראה כמו חץ וקשת. כשכולם הולכים, "ARTPOP" מתנוסס על המסך. ולפתע מתקרבים אל הציפור הפצועה ורואים חץ תקוע בגבה. מייד לאחר מכן, מצלמת הרחף מראה עוד קצת את זירת הקרב ומראה כמה שטרות זרוקים לרצפה לחינם, והגברים, הם ממשיכים ללכת להם, גאים בעצמם, שכחו מהכל, עם כסף ביד, ידיים באוויר, אווירת ניצחון. ומה אנחנו רואים? אחד מהם עם חץ וקשת, והפעם, רואים זאת מקרוב. מכאן ניתן להסיק שהציפור הגיעה למצב הזה, בגללם, אותם אנשים, אותם גברים שחמדו בכסף, שחמדו בכוח, ינקו ושאבו מתוך הציפור את כל מה שהיה אפשר, והשאירו אותה זרוקה באדמה. מטאפורה? כמובן, אם לא החזקה ביותר בעלילה. הציפור, שמנסה לקום, ומגלים שזו גאגא, שנפגעה מהם, וכעת כשהיא לבד, פצועה, חשופה, פגיעה וחסרת עונים, היא נותרת לבדה ללא שום כל עזרה של אותם אנשים שבעבר כנראה היו קרובים אליה, ומתברר שניצלו אותה בשביל האינטרס האישי שלהם. מתחילים להבין איזו סוג של מערכת יחסים מתקיימת כאן? לא כמו שנאמר בהתחלה, מערכת יחסים זוגית, כי פתאום הוידאו מציג מערכת יחסים מסוג אחר.

מי מעז לפגוע בגאגא?
לא יכולתי לבחור שיר יפה או טוב יותר בשביל הסצנה בא גאגא מנסה לקום מתוך הבור. לא יכולתי להצביע על מילים טובות יותר בתוך רשימת הליריקה של השיר כשהיא בדיוק מנסה להתרומם. זוהי בחירה מושלמת. הקול הרובוטי והפגיע שלה שמתאר בצורה מושלמת את הפגיעות, אך המלודיה מביאה לנו סימנים של תקווה. סימנים של עתיד להיות משהו, והוא הולך להיות טוב. האדמה אם תשימו לב, עדיין בוערת, עדיין מוציאה עשן, תראו לפעמים גם גיצים קטנים של אש באדמה, רק מראה כי הכל טרי, הכל עדיין חשוף והכל עדיין נורא עכשווי. הציפור מנסה לקום, מתהלכת, נופלת, מוציאה את החץ ממנה, מסתכלת עליו במבט מאוכזב, בוכה, כואבת, אולי השוט המרגש ביותר בקליפ. היא מבינה מה קרה כאן. היא נזכרת באותם אנשים שפגעו בה. הצלילים שוב במלודיה, משתנים, הם לא כמו המלודיה בשיר עצמו כי נוסף עיבוד קצת שונה לשיר בקליפ, הפעם נשמעים פעמונים, שזה סימנים של תקווה, של משהו שעומד בפתח. משהו חדש כמובן. משהו חדש וטוב. עובר זמן, קמה שוב, עושה מאמץ, ומגיעה לשער הממלכה.

מרפאים את גאגא לצלילי VENUS

כששומרי הסף מרימים אותה, כשנפלה למרגלותיהם בפתח הממלכה, השיר מתחלף ל-"Venus" שלמי שלא יודע, זה השיר הראשון שגאגא הפיקה אותו בכוחות עצמה. השיר הוא מהשירים האהובים עלי מהאלבום, וכנראה גם עליה. השיר היה צריך להיות הסינגל השני מהאלבום, אך הוחלף עם "Do what u want" שהיה רק פרומו, ואילו "Venus" שימש אח"כ כפרומו במקומו, בגלל שהלייבל שלה אמר כי "Do what u want" יצליח יותר לכן הוא צריך להיות סינגל ולא "Venus". מעצבן? לגמרי. אני רואה בתור זה שהיא הכניסה חלק מאוד מצומצם מ-"Venus" לקליפ, משהו מאוד סימבולי. למה? זה אחד השירים שכנראה היא הכי אוהבת באלבום, ועכשיו, כשהיא הכניסה אותו לקליפ החדש שלה, זה מאין מכה מתחת לחגורה לאותם גברים שאמרו לה לא לעשות איתו כלום בסוף. הנה. היא מכניסה אותו לקליפ החדש שלה, ולא לסתם סצנה, לסצנה בה האנשים בטירה, שהיו מגוונים להפליא: מנימפות עד שומרי סף,  מרקדנים עד לניצבים בעלי תלבושות מוזרות. כולם אלו האנשים שבלעדיהם גאגא לא יכלה לשרוד במאבק הקשה הזה שחוותה בחייה בתקופה האחרונה. אותם רקדנים שתמכו בה, אותם מעריצים שתמכו בה (אני חושב שהאנשים המוזרים הם המטאפורה למעריצים שלה, שתמיד אומרת כמה הם יחודיים ומיוחדים בשבילה), אותם נימפות שריפאו אותה, במים, אחרי שהלבישו לה תלבושת עטורת פרחים, שהם בעצם כנראה המשפחה והחברים הטובים. וכמובן: אותן נשים מ-"עקרות בית" שבזמן שכל זה קורה, עושות "ליפס-סינק" למילות "Venus" בזמן שהשיר ממשיך להתנגן. מנגנות על נבל, על טוף מרים, ועל עוד כלי נגינה שמזכירים את התקופה הקדומה יותר. לא ראינו אותן עדיין עם גיטרה חשמלית נכון? ובכן: אני מניח שהן בעצם אלו שעתידים להחזיר בה את החיים והשמחה. הציניות הזו שממשיכה ללוות אותה גם בתקופות הקשות. הבנות המבוגרות האלו (האמת שחשבתי שזה גם אולי איכור לדונטלה שמהווה לה חברה ממש טובה בתקופות האחרונות) שממשיכות לשמור על שמחת חיים ונונשלנטיות למרות המקרה המצער.



ה-"דונטלות"בהופעה חיה


ואז: השיר "G.U.Y" מתחיל. בפריטת גיטרה חדה קמה לה ליידי גאגא מתוך הרקדניות שריפאו אותה והעקיפו אותה, כאילו היא נולדה מחדש, עם חיוך ענק על הפנים, ומונולוג על האל היווני הימרוס, על האלה אפרודיטה שאותה היא מדמה לעצמה במהלך העלילה, ואת מי רואים בשמיים? אנדי כהן! מראיין שמגלם את זאוס בעלילה (לא שיש לו תפקיד מרכזי או בעל "בשר" כאן בעלילתינו, אבל סתם נחמד לראות אותם בשמיים קורץ לגאגא, נחמד לא?) המוזיקה ממשיכה להתנגן כמובן, השוטים הופכים להיות קצרים, השוטים הופכים להיות מהירים וחדים, ומתחיל השיר לאחר המונולוג, שבבית הראשון נראת גאגא בכמה סצנות: הבריכה שבה טיהרו אותה, שיח הפרחים הלבנים שעומד מאחורי גאגא שלובשת בגד גוף לבן, גאגא במראה מדהים כשהיא שוכבת ומאחוריה מסך לבן, וכמובן סצנת הריקוד המדהימה שלה בחדר לבן עם המון רקדנים ופרחים מסביב לחדר. חייב להודות שהדבר הכי חמוד בבית הזה זה שאנדי כהן אומר "או יה" מהשמיים. גאגא נראת מדהים. בלוק מרשים למדיי, והכי יפה בקריירה שלה לטעמי, מפגינה ביכולות ריקוד מדהימות לאחר התקרית לפני כשנה עם הרגל, ותיאטרליות מדהימה. הבית הזה לא מלא במטאפורות, או דברים סימבולים, הוא פשוט יפה, ובדיוק מביא לנו התחלה מדהימה ופתיחה עוד יותר מדהימה להמשך העלילה.


רוקדת בחדר לבן עם פרחים מסביב


בבית השני כמובן הסצנות ממשיכות להיות חדות ומהירות, אך הפעם, הסצנות משתנות: חדר קטן בו גאגא נכנסת אל מישהו בעל חליפה מכובדת, בריכה ענקית ומדהימה עם כמה וכמה איטלקים בתחתוני ורסאצ'ה (נו.. ברור שזה ורסאצ'ה כאילו) ששם היא שוכבת על מזרן בשמלה אדומה עם עוד גבר בתחתון זהב, חדר הריקודים הפעם משתנה למקום אחר בו היא נראת כציידת בצבע זהב עם עוד רקדנים סביבה, על מיטה בלבוש סקסי במיוחד, וכאן כבר יש יותר סימבוליות:
האדם שיושב על הסירה נראה מדהים, וקצת מוזר לנו שגאגא דוחה אותו בכל פעם שהוא מנסה להתקרב אליה. כמובן, לא בברוטליות או בחוזקה, אלא בנשיות, ולא בגלל שהוא אדם מכוער או רע, מכוון שכנראה יש לה מטרה אחרת עכשיו, ולכן, זה רק הקדמה קטנה ומאוד נסתרת אל מה שעתיד להיות בקרוב. בהמשך הקליפ. ואז, אל החדר הקטן, בו עמדה גאגא לייד אדם בחליפה, שם נראה מחשב שמציג את משחק ה-"Minecraft" שעליו דברה כמה שבועות לפני שהקליפ עוד בכלל יצא, ובמשחק ובמחשב נראה אותו חדר, עם אותו מספר קברים, עם גאגא ועוד אדם בחליפה - או בקיצור, הדמייה מצויינת של המקום עצמו. כשהפזמון השני מתחיל להתנגן, הקברים נפתחים ויוצאים ארבעה דמויות, שאנחנו רואים רק שלושה משום מה, שזה מנהיג הודי, ישו, ומייקל ג'קסון? מה הקשר בינהם? לא הרבה: חוץ מזה שהם דמויות מרכזיות בכל תחום שהאחר בחר להשתייך (מצחיק שישו לא בחר להשתייך, אלא שייכו אותו, אבל שיהיה) - מייקל למוזיקה, המנהיג ההודי להנהגה, וישו.. ישו פשוט ישו, נו מיותר לציין נכון?
שלושת הגברים האלה הם סימנים לכוח, לעוצמה, להנהגה, לכשרון, לאהדה, לאהבה, ובקיצור: להמון תכונות שאנו בני האנוש האחרים, או במילים אחרות, פשוטי העם, היינו רוצים וחשקים בהם. כולנו יכולים להיות נאהבים, כולנו יכולים להנהיג, כולנו יכולים להיות בעלי כל מיני כשרונות כמו ציור, כתיבה, או משחק - אבל האם לכולנו יש את כל התכונות? גאגא מדמה כאן את שלושת הגברים האלו לגברים מהאליטה - בני אנוש מושלמים שכל אחד היה רוצה להיות חשוב כמותם, ובעצם, הם הוכנו במיוחד בשבילה, ע"י אותו אדם עם חליפה שחורה. כמובן בין לבין, האדם ממשיך לנסות למשוך את גאגא אליו (האיטלקי על המזרן במים) ובין לבין כמה שוטים קצרים של דמות עם הראש של גאגא, אך גוף של לגו בצבע צהוב. יותר מדי שעות מול המחשב? אולי.

הבריכה הלוהטת. תרתי משמע.
אל ה-C PART (הבית הקצר שבא לאחר הפזמון השני בד"כ, שלא יחזור על עצמו במהלך השיר אף פעם, ובעצם מחבר בין הפזמון השני ל-פזמון האחרון בשיר) שמתנגן ברקע לאור הסצנה הבאה בה גאגא רוקדת עם עוד כמה רקדנים בתוך חדר שנראה כמו מעבדה או כמו משהו חללי כזה, שברקע אם תבחינו לב תראו טוב טוב את כדור הבדולח של גאגא מעטיפת האלבום ARTPOP. ברשותכם ארצה לתרגם לכם בעברית את ה-C PART שהוא החלק המדהים ביותר בשיר שבגללו אם להיות כנה התאהבתי בשיר המדהים הזה.
"אני לא צריכה להיות מעל, בשביל לדעת כמה אני נחשקת
אני רק רציתי להיות לוהטת, כי אני מבורכת, כשאני מאוהבת, מאוהבת בך"
בזמן שכל זה נאמר, גאגא בריקוד מיני חושני סקסי ומדהים עם הרקדן האישי שלה, ומסביבה כפי שאמרנו, רקדנים אחרים שעושים את אותו הדבר. כל זה נעשה בתוך המעבדה המופלאה הזו, שמאחורה, יוצאים גברים בתלבושות שחורות כמו דגמי יצור מתוך מפעל, על מסילה, ומובלים למקום מסויים. ומייד לאחר מכן,  אל הסצנה הבאה בה לוקחים דגימת דם מתוך המנהיג ההודי ושמים בתוך מבחנה בשם "G.U.Y". ואז כנראה אנחנו מתחילים להבין מה משמעותם של שלושת האנשים האלו: אותו אדם שהראה אותם לגאגא בקליפ כנראה הוא מטאפורה לאחד מן המנהלים שהיו לה בחיים האמיתיים או באחד מן האנשים שציפה ממנה ליותר ממה שהיא יכלה לספק. הוא כנראה רצה שהיא תהיה נערצת כמו מייקל ג'קסון, מובילה כמו המנהיג ההודי, ואהובה כמו ישו - אך הוא לא הבין דבר אחד: גאגא לא כאן כדי להיות משהו או מישהו אחר. גאגא לא כאן כדי לרצות מישהו ולא להיות היא עצמה, גאגא היא בן אדם אנושי כמו כולנו, עם יתרונות וחסרונות, לא מושלמת, ולא מנסה להיות - וזה לדעתי המסר החזק ביותר של הקליפ.

מייקל ג'קסון, ישו, המנהיג ההודי, והרביעי שמעדיף להישאר אנונימי

לפתע, גאגא יוצאת מתוך רכב בלבוש מרהיב ומסקרן עם מאין כלי נשק בידה. נכנסת אל תוך מבנה, ויורה באוויר עם הרובה-חץ וקשת הזה, מלא שטרות של כסף. היא מסתכלת על אותם אנשים שקפצו על הכסף (אותם אנשים בחליפות) ברחמים, במבט על, בקור רוח, בזלזול, ובצדק! ובצדק חברים! עתיד להיעשות פה כבר צדק.. לא חושבים? אם כבר הזכרתי את המילה, אז הצדק קרוב מתמיד. בזמן שירתה להם את הכסף, שהוא בעצם התפל, הסימבוליות לחוסר משמעות ולמשהו שבכלל לא צריך להתעסק בו, מפלסת את דרכה עם חברותיה לתוך משרדי המנהלים של אותו מבנה, או פקידים, או ואט אבר - אך מה שבטוח, בהם היא לא פוגעת סתם. יש סיבה. זה חברים: הנקמה של גאגא ביחד עם חברותיה. הם נוקמים באותם אנשים שפגעו בה תחילה, באותם אנשים שגרמו לה להיות הציפור הזו שכולם לא צריכים או חושקים בה, אלו שפגעו בה, אלו שניצלו אותה, אלה שניסו שהיא תהיה מה שהיא לא, אלה שכפו עליה, אלה שאמרו לה מה לעשות, אלה שניצלו את זה שהם גברים בשביל לפגוע באישה כי המיתוס אומר שנשים הן כנועות לגברים והגברים בעצם הם השולטים בעולם. וכאן מתחבר המסר הפמיניסטי, של השיר עצמו שדיברנו ממש בתחילת הכתבה, אל המסר שהקליפ מציג לנו: מערכת יחסים בין גבר לאישה, אך לא רומנטית, אלא חברתית.

בדרך עם החברות לעשות לגברים בשחור בצפר
אות הנצחון: הגבר האיטלקי בעל עצמות הלחיים שהייתי הורג בשבילהם, משנה את התגית של הדלת ל-"G.U.Y". סימן ההיכר, סימן הניצחון, או בעצם, שם השיר. מייד לאחר מכן, אל המעבדה, שם יש את ריקוד הנצחון בו גאגא מובילה ומאחוריה הרקדנים, בתוך אותה מעבדה שהייתה חשוכה בזמן הריקוד האירוטי מקודם, שעכשיו יותר מוהרת ורחבה. האיטלקים שעומדים מחוץ לחדר, שאחד מהם עונד שרשרת של LG (לא מתוקים, כנראה זו לא פרסומת הפעם.. אלה רשאי תיבות של ליידי גאגא) שמחכים שגאגא וחברותיה יצאו מאותם דלתות, יסמנו להם להכנס, ובעצם, עידן חדש מתחיל: אותם איטלקים שעמדו בפתח הם ה-"חברים" של גאגא, האנשים הקרובים אליה, שעכשיו הם אלו שיקחו פיקוד במקום אותם מנהלים שניסו להפיל אותה בעבר (היא פיטרה את המנהל האישי שלה לא מזמן, למי שלא יודע) ולאותם אנשים שזילזלו בה. לא עוד! סוף סוף גאגא מפסיקה להיות כה דרמטית בריקוד שלה, היא מחייכת, היא שמחה, היא רוקדת את ריקוד הנצחון שלה ונראת מיליון דולר! ואז, בסוף, שער נפתח, אותם איטלקים יוצאים מתוך השער (התלהבתי שהצמדתי להם כבר את השם איטלקים הא?) שעל השער רשום "G.U.Y" שכבר כנראה הפך לשם גם של הממלכה, בזמן שגאגא רוקדת וצועקת לה "Nine Zed" ברוקיסטיות, אם תשימו לב במעבדה מאחוריה ממשיכים להיווצר עוד גברים איטלקים כפי שנוצרו מקודם, לפני שפרצו לאותו מבנה ועשו שם צדק. מתוך הטירה יוצאים אין ספור של איטלקים, שנוצרים רק בשביל להיות בסביבתה של גאגא, לעזור לה, להיות לצידה במלחמה הזו נגד אותם גברים שחשבו שהם יכולים לנצל אותה, ואל הסוף המתוק: גאגא מקפצת על הרקדן שלה, עם פנים מתוקות וברביות למדי (לא אמרתי ניקי מינא'ז.. לא אמרתי ניקי מינא'ז!) שמראות שלמרות הכל, אחרי הכל, ובזכות הכל: היא עדיין אותה אישה שמחפשת להיות סקסית, נשית, ויפה. סיום קליל, אך קולע בול.

מואה
זה ללא ספק בין הקליפים האהובים עלי שראיתי, אם לא האהוב עלי ביותר שראיתי לאחרונה. הוא מדהים. יש בו פשוט הכל. יש בו יותר מדי. אני בטוח שפיספסתי עוד, ואני בטוח שאזכה להבין עוד דברים גם בצפיות הבאות, אבל אני כלכך בטוח בביקורת הזו, וכלכך שמח שיצא לי לבקר את הקליפ המדהים הזה, שהולך ללוות אותי עוד המון בהמשך. ישבתי מעל לשעתיים וחצי על הביקורת הזו (לא צוחק בכלל) ואני מעריך כל אחד ואחד מכם שטרח לקרא. תודה.

ביי ביי
לצפייה בקליפ:

4 תגובות :

  1. הפוסט הזה נדיר , נהנתי מכל שנייה !

    השבמחק
  2. מדהים ! תודה !

    השבמחק
  3. מדהים מעריך אותך !! גם אני מנתח - אבל שירים :)
    אתה מוכשר ! - אופק

    השבמחק