יום שלישי, 27 במאי 2014

הסגידה לביונסה, נגמרה? ריטה אורה מופיעה עם "Drunk in love"

Picture of Beyoncé — PNG TOUR
חושבת על דרך יצירתית לפרוץ מחדש.. ביונסה. תרתי משמע 
ביונסה ב-2011 הייתה זו שאולי עשתה משהו די היסטורי בהיסטוריית טקסי ה-VMA כשחשפה באופן ישיר וחי את היותה בהריון, מה שהציף את הבאז סביבה באותה תקופה ועדיין לא רומם אותה מבחינה הצלחתית-מוזיקלית (כי מה לעשות, מאיפה שלא נסתכל ל זה, "4", אלבומה הרביעי, נכשל)
ביונסה הייתה חייבת להמציא את עצמה מחדש. ומאיפה מתחילים? מההתחלה. ביונסה צילמה קליפ לכל שיר שאותו תכננה לשים באלבומה החדש והחמישי "Beyonce", ושחררה את האלבום, בהפתעה, כפי שכולנו זוכרים, באמצע דצמבר, 2013, לקראת סוף השנה - לפני כ-חמישה חודשים. עד אז ביונסה הוציאה ארבעה סינגלים. "Xo" שהיה סינגל הבכורה שלא הצליח מי יודע מה, אך הסינגל השני שיצא בהפרש של יום אחריו "Drunk in love" הציל את המצב והצליח להביא אותה למקום השני בטבלת הבילבורד האמריקאית (ולרדת משם די מהר אם יש לציין) - אך ההשפעה שלו על הציבור הנרחב,
ובין היתר, על האמנים המוזיקלים הייתה חזקה. קאנייה ווסט עשה רמיקס, דיפלו הצטרף, אד שירן, אפילו עדי אולמנסקי מישראל הקטנטנה, וגם, ריטה אורה, בימים האחרונים. השיר הזה פשוט חדר לכל העולם והצליח לקנות את כולנו. גם אותי. בן אדם שלא אהב את המוזיקה של ביונסה קודם לכן, מצא עצמו מאזין לכמה מהשירים הטובים באלבומה החדש-ישן. "Drunk in love" היה, עודו, וימשיך להיות, האהוב עלי שלה כנראה.
כפי שכבר אמרתי, בימים האחרונים ריטה אורה הופיעה עם השיר ב-צרפת (באופן יותר קצר מההופעה ב-"GlassGlow") אחרי שהופיעה איתו (באופן קצת יותר ארוך) ב-"GlasGlow" לצד עוד קאבר של קולדפליי.
להופעה ב-"GlasGlow":
לחצו כאן. 
להופעה היותר חדשה וחזקה בצרפת:
(שאגב, זו אולי ההופעה האהובה עלי של ריטה. היא אומנם ממש קצרה, וזה עם שיר שהוא לא שלה, אבל ואו, ואו.
היכולות הווקליות, הנוכחות, החיספוס, הגוון, הכל היה פשוט מושלם פה. נקודה אחת לריטה!)
אין ספק שהשיר הזה מציל את הקריירה של ביונסה מבחינה מוזיקלית, כי אולי האלבום מכר הרבה, אבל הסינגלים שבאו אח"כ גם לא הצליחו מי יודע מה. "Partition" אולי הגיע (בלחץ) ל-20 הגדולים בבילבורד, אבל לא הצליח לעורר יותר מדי תשומת לב למרות כל הרעש שהיה רק בהתחלה סביבו כשביונסה בחרה להיות האישה המינית בקליפ שלעולם לא הייתה קודם לכן - מה שהרעיד קצת אנשים שקראו לה שהיא בן אדם דוחה שעושה את הדברים שאותם בחרה לעשות בקליפ כששוכבת לה באותו זמן בבית ילדה קטנה שעלולה לצפות בזה וכמובן להיות מושפעת מכך. או, אנשי חדשות שקראו לה להפסיק לעשות את מה שהיא עושה כי ההשפעה שלה על אנשים ועל בני נוער בפרט היא חזקה מדי והם עלולים לפעול כמוה. "היכן הפמיניזם?" אמרו - והיא, כמובן, אף פעם לא הגיבה. נורא טיפוסי הא?
ועכשיו, הסינגל הרביעי "Pretty Hurts" שיוצא כנראה רק ב-3 ליוני לרדיו והכל, אך הוכרז כ-חודש לפני, שלא מצליח לעשות יותר מדי רעש (הבחירה להוציא את הקליפ ל-MTV וכו ורק חודש אח"כ לרדיו והכל קצת לדעתי פחות יעבוד הפעם, אך נחייה ונראה)

השפעה VS מסחרי
Picture of Beyoncé — PNG TOUR
מתוך הקליפ לסינגל האחרון שלה עד כה "Pretty Hurts"
אז בעצם, מה שביונסה באמת הצליחה בו כאן זה מכירות האלבום בהתחלה, ואחד מארבעת הסינגלים (או משלושת, כי אולי מוקדם לשפוט את הרביעי) הצליח יפה מאוד - אני באופן אישי חושב שאת שלה היא עשתה. ההשפעה חזקה יותר מהמכירות ובשניהם היא הצטיינה. אך כעת, היא איבדה כבר משהו אחד, וזה המסחריות. לא מנבאים ל-"Pretty hurts" הצלחה מי יודע מה, "Partition" הצליח באופן פושר, ו-"Xo" די נכשל יחסית לסינגל בכורה. המכירות של האלבום גם הן צנחו והפכו למין המניין לאחר כ-חמישה חודשים בלבד
Picture of Beyoncé — PNG TOUR
מבין התמונות היותר יפות שלה. 
בואו ניקח לדוגמה את אדל, שהוציאה את האלבום שלה ב-2011 והוא עדיין דופק עותקים כיום. הוא היה בין האלבומים המוכרים ביותר ב-2012, שלא נדבר בכלל על 2011 שזו השנה שהאלבום יצא ובד"כ המכירות אח"כ דועכות דרסטית.
לשם ההשוואה, ראו את ההבדלים. אלבום שבהתחלה היה סביבו רעש והשפעה חזקה, שכבר כמה שנים הוא מוכר בצורה חזקה, אל מול אלבום שגם לו ניבאו משהו בסגנון, שכבר אחרי כ-חצי שנה הפך ללא מעניין מבחינה מסחרית. מיקום האלבום ע"פ הבילבורד הוא במקום ה-44 והאלבום במגמת ירידה. אלבום כמו Prism של קייטי נמצא בכמה מיקומים מעליו, כשהוא גם יצא לפניו וגם ההשפעה שלו הייתה חלשה משל ביונסה בהרבה. אך מבחינה מסחרית, הולך לה יותר טוב.  - אך, ההשפעה עדיין פה. אני מניח. אבל גם להשפעה יש תוקף, וגם ביונסה, תצטרך לחשוב על דרך יצירתית נוספת (ושוב עם, שאפו על הדרך הקודמת) להמציא את עצמה מחדש, אם היא רוצה להמשיך להיות ה-"Queen B" שחירפנה את כל העולם לכמה חודשים בודדים ושלטה במוזיקה.

תגובה 1 :