יום שישי, 10 ביוני 2016

נלי פורטדו - 2000 ~ 2016

נלי פורטדו נולדה להורים פורטוגזים שהיגרו לקנדה ומגיל קטן התחילה לכתוב שירים. לאחר הלימודים, עברה לטורנטו במסגרת פרויקט משותף שלה עם להקת ראפ שאליו תרמה קולות רקע. נלי הושפעה מהלהקה רבות כשמסתכלים על זה במבט לאחור מהסיבה הפשוטה שמתחילת הקריירה שלה כאמנית סולו עד היום רואים השפעה נרחבת באלבומים שלה מהתרבות האורבנית ומההיפ הופ. הלהיטים הגדולים שלה מלווים ע"י אמני ראפ ומפיקי היפ הופ והצלילים האורבנים מלווים אותנו מאלבום הבכורה עד אפילו האלבום האחרון שלה שיצא לפני שלוש וחצי שנים, סוף 2012.  נלי החליטה לעזוב את הלהקה כי היא רצתה לטפח את קריירת הסולו שלה.
Nelly furtado

נלי הצליחה בדרך הקלאסית. לא היה לה ספונסר על שהשקיע בה מיליוני דולרים בפרומו רצחני והופעות בכל חור, לא היה לה תכנית אירוח שהפכה אותה בין לילה לדבר האהוב והמצליח שהייתה בתחילת שנות ה-2000 - אלא אלבום. פשוט אלבום פופ טוב, להיט פופ טוב, ואז? כנראה שזה היה מספיק. "Whoa, Nelly!" הפך להצלחה עולמית ביחס לאמנית סולו שבדיוק פרצה והצליח למכור מעל 9 מיליון עותקים ברחבי העולם נכון לשנת 2015! שני הסינגלים הראשונים מהאלבום הגיעו שניהם לטופ 10 במצעד הבילבורד האמריקאי! סינגל הבכורה I'm Like a bird הגיע למקום 9 במצעד ו- Turn of the lights נכנס אל הטופ 5! יודעים מה עוד יפה? שהסינגל הראשון (I'm like a bird) השתחרר ביום שהאלבום השתחרר! כלומר, לא היה פרומו, ובאותה תקופה הסטנדרטים היו שונים. כנראה שונים מספיק בשביל להוציא סינגל בכורה ואלבום באותו יום ולראות איך הסינגל עוזר לאלבום להצליח ולסירוגין! את הסינגל השני היא שחררה כמעט שנה לאחר מכן, וזה לא מנע ממנו או מהאלבום להמשיך להצליח ולהגיע לסכומים יפים.

נלי מתוך הקליפ לסינגל הבכורה שלה I'm like a bird מהאלבום הראשון 


עד עכשיו נשמע ורוד? כשלוש שנים לאחר צאת האלבום הראשון, נלי משחררת את האלבום השני שלה "Folklor" ב-2003. בזמן הקלטת האלבום והוצאתו, נלי הייתה במערכת יחסים עם דיג'י מוכר באותה תקופה ואף ילדה איתו בת בשם נוויס. השניים נפרדו ב-2005, ובתקופת האלבום יש האומרים שהיא דברה על הקשיים שלה במערכת יחסים על אף שהיו ביחד באותה התקופה. האלבום נכשל מסחרית ומכר מסביב לעולם כ-2 מיליון עותקים. בניגוד לאלבום הקודם, זה כשלון די נחרץ. שום סינגל מהאלבום לא הצליח, ויש שתי סיבות מרכזיות לכך. האחת: האלבום היה הרבה פחות פופי, הרבה יותר אורבני אישי ומלנכולי. הקהל לא התחבר לאותה נלי באותה תקופה כי קודם לכן היא הייתה נערת הפופ החמודה שסיפקה להיטי רדיו טובים וזורמים. יכול מאוד להיות שהקהל טרם היה מוכן לצד הזה ממנה. הסיבה השנייה והיותר ריאלית היא כי החברת תקליטים שאליה השתייכה נכנסה לקשיים כלכליים והאלבום לא קיבל פרומו ויכולת למתג את עצמו ולכן שקע כשאלבומים אחרים שיצאו באותה שנה קיבלו כוח הרבה יותר חזק בתקשורת ובקרב המאזינים. שילוב של שתי סיבות אלו הפך את האלבום לאנמי מבחינת מכירות, אבל אולי מה שהפך אותו לאחד לכה מיוחד בקרב המעריצים. האלבום מכיל בתוכו את אחד השירים הכי יפים של נלי בעיני והוא "Try". השיר מדבר על הכוח שצריך לאזור בכדי להמשיך במערכת יחסים על אף כל הקשיים. "Explode" הוא גם סינגל מהאלבום שאני מאוד אוהב. "Fresh off the boat" אחת הרצועות המגניבות של נלי וגם הוא נמצא באלבום.


תמונה מתוך הבוקלט של אלבום האולפן השני Folklor

כנראה שהקריירה של נלי פורטדו הייתה כמו רכבת הרים. אלבום בכורה מצליח, אלבום שני שנכשל, עכשיו אמורה לבוא העלייה נכון? "Loose" - האלבום המצליח ביותר של נלי נכון להיום, שמכר מעל 12 מיליון עותקים ברחבי העולם ונחשב לאלבום שעיצב בצורה הגדולה ביותר את הדמות "נלי פורטדו" בתעשיית המוזיקה.
נלי עבדה על האלבום עם מפיק העל Timbaland שביחד הולידו שלושה להיטים שהגיעו למקום הראשון (שילוב מנצח? לגמרי) במצעד הבילבורד האמריקאי ומעבר גם היו חברים מאוד טובים. האלבום יצא ב-2006 וקיבל תגובות מתחסדות מצד המבקרים שבאו בטענה כלפיה שעזבה את הסאונד של האלבום הקודם בצורה קיצונית מדי לטענתם בכדי להצליח מסחרית עם אלבום יותר פרנדלי. אני יכול לומר שהאלבום הראשון שונה לגמרי מהשני וכך גם השני מהשלישי - כזו נלי. אני לא חושב שיש בזה משהו רע, אני חושב שזה יפה שהיא מתנסה בכמה שיותר ז'אנרים תוך שמירה על הקו המוזיקלי האישי שלה.
נלי פעלה בשיטה קצת שונה הפעם. נלי הוציאה בטווח של חודש (11 לאפריל-12 למאי) שלושה סינגלים שכל אחד כיוון לקהל יעד אחר. המטרה: להצליח לקלוע לכמה שיותר קהלי יעד במדינות שונות. וכך היה.
"No hay lgual" שכיוון אל הקהל הלטיני של נלי ושוחרר בעיקר באמריקה הדרומית, Promiscuous שיצא בארה"ב בעל צלילי היפ הופ שכבש את המקום הראשון בבילבורד, Maneater שהיה השיר השלישי וכבש את המצעד בבריטניה (הטעות היחידה שהייתה איתו בעיני זה שרק לאחר חצי שנה השתחרר בארה"ב כי הצוות שלה באמת לא חשב שהוא יוכל להצליח בארהב, די מאכזב) ורק לאחר שהלייבל שלה ראה שהיא הצליחה לקלוע עם שלושה שירים אחד אחרי השני לכל קהל יעד שהציבו לה, הם התחילו לתמוך בה ולמתג אותה בתור אחת הכוכבות החמות בחצי השני של העשור הקודם. פרומו ענק, המון כספים שנשפכו (סוף סוף) בשביל להמשיך לתחזק את השם הגדול שגדל להיות לה עקב ההצלחה המסחררת שחוותה והמון המון אהבה ותמיכה מקהל המעריצים שלה והמאמזינים ברחבי העולם. לאחר שלושת הסינגלים האלו האלבום השתחרר ומכר כ-220 אלף עותקים. שבוע הפתיחה החזק ביותר שלה.

מתוך הקליפ ל- Maneater

כחמישה חודשים לאחר שהאלבום יצא, נלי לא עצרה והוציאה בסוף אוקטובר את הלהיטה הגדול ביותר מהאלבום והוא Say it right שנחת גם הוא במקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקאי! השיר מכר מעל 4 מיליון עותקים ברחבי העולם ונחשב ללהיט הגדול ביותר של נלי. נלי ממשיכה והסינגל החמישי שיצא מייד אחרי Say it right היה All good things שהוא באופן אישי אחד השירים הכי יפים ששמעתי אי פעם. השיר נשלח רק למדינות אירופה (כמו Maneater) ומכר מעל 200 אלף עותקים רק בבריטניה! השיר כבש את המקום הראשון בשלל מדינות ברחבי אירופה כמו בלגיה, אוסטריה, איטליה, שוויץ ועוד! השיר בין הלהיטים האירופאים הגדולים שלה. נלי נותנת עוד הפסקה של כחצי שנה ובצורה מדויייקת ממשיכה בשיטת שחרור שלושה שירים שכל אחד יפנה לקהל יעד שונה בדיוק כמו שעשתה בפתיחת האלבום. העקביות הייתה מדהימה! אומנם הם פחות הצליחו, אבל שמונה סינגלים מאלבום אחד זה מכובד, ולא סתם הוא מכר עם הזמן מעל 12 מיליון עותקים ברחבי העולם, שזה מספר מהמם. בחודש יולי היא משחררת בהפרש של עשרה ימים שלושה שירים! אחד שולחת לקהל הלטיני שלה בדיוק כמו No hay igual שפתח את האלבום, והוא "Te busque" שכבש את המקום הראשון בספרד, "Do it" שהיה על תקן Promiscuous ו- Say it right רק שלא הצליח כמותם בכלל ובקושי מכר חצי מיליון בארה"ב אבל אם תשאלו אותי זה בין השירים היותר כיפים וטובים שלה - ו"In god's hands" שבקלות נמצא בחמשת השירים הכי יפים שלה ונשלח בעיקר למדינות אירופה בדיוק כמו שעשתה עם Maneater ו- All good things. השיר כמו שני שירים האחרים שיצאו לצידו (DO IT ו- TE BUSQUE) לא ככ הצליח, אבל נחשב לאחד השירים האהובים על המעריצים.
ובקיצור: נלי פורטדו עלתה על שיטה באלבום הנל וזה להוציא במקביל שלושה שירים ולשלוח כל אחד מהם לסוג קהל אחר שהיא רוצה לתחזק. הקהל האירופאי, הלטיני, והאמריקאי-גלובאלי. כנראה שהשיטה הזו גרמה לאותם שירים להביא את האלבום למצב שהוא מכר סכומים כאלו בעולם. תחשבו איזה כיף זה כיום שהזמר האהוב עליכם מוציא בהפרש של פחות מחודש שלושה שירים, וכל אחד מהם הופך ללהיט גדול במקום אחר בעולם. כל אחד מקבל קליפ משלו, תשומת לב משלו והופעות ופרומו משלו. אף אחד לא מוזנח, וכל אחד מקבל את הנגיעה של האמן.


נלי מתוך הקליפ ל- Say it right

נלי יוצאת למאין הפסקה של 6 שנים מתעשיית המוזיקה האמריקאית. היא הוציאה אלבום בספרדית ב-2009 משם יש את אחד השירים האהובים עלי שלה והוא Manos el aira שסביר להניח שרובכם תכירו כי הוא היה מוכר גם מחוץ לספרד, ואלבום להיטים שזו הייתה החלטה ממש נבונה ומשם גם שחררה שיר מיוחד לאותה מהדורה שלא יצא קודם לכן והיה שם בכדי לקדם את אלבום הלהיטים והוא Night is young שבעיני בין השירים הכי כיפים שלה!
אז ב-2012 מוציאה נלי את האלבום האחרון שלה נכון להיום והוא The spirit indestructible שנכשל קשות ומכר כ-5 אלף עותקים בארה"ב בשבוע הראשון. במהלך השבועות לא גדל במכירות, אז תנסו להבין בערך פלוס מינוס כמה הוא מכר עד היום.. די כלום. וזה חבל, כי האלבום הזה באמת אדיר וכולל בתוכו את הסאונד האורבני של פולקלור, את הפופיות והקליטות של לוז ואת האותנטיות של אלבום הבכורה Whoo, Nelly! רק בהפקות יותר אלקטרוניות ואלטרנטיביות. להיט הבכורה השתחרר חצי שנה לפני צאת האלבום, בחודש אפריל והוא Big hoops. השיר נכשל, ולאחר מכן שלושה חודשים אחכ השתחרר לו הסינגל השני The spirit indestructible שעונה על שם האלבום, וגם הוא לא הצליח בכלל.  האלבום שוחרר חודשיים אחרי שהסינגל השני יצא, בלי פרומו בלי הופעות ובלי כלום ולכן מכר סכומים כה נמוכים. אף אחד לא שמע שנלי חוזרת, אף אחד לא ידע שנלי חוזרת. בעיני? או שהם היו ממשיכים לקדם חזק ולהוציא עוד שיר מהאלבום שיצא יותר בסמוך לצאת האלבום, או פשוט היה עדיף לא להוציא את האלבום ולדחות אותו מעט ולחשוב על טקטיקה אחרת. הכשלון הזה עלה לה ביוקר ומהאלבום יצאו בסה"כ רק ארבעה סינגלים. אלבום כה פוטנציאלי, שיצא לאחר Loose שהוליד שמונה להיטים שרובם היו מצליחים ומוצלחים כאחד! נלי כעת עובדת על אלבום האולפן השישי שלה שטרם שמו הוכרכז, אבל אומרים כי הוא יושפע מסאונד אורבני יהיה שקט יותר ויזכיר יותר את פולקלור במהות שלו. נלי תתרחק מהפופיות שיש בלוז ובספיריט אינדיסטרקטיבל ותנסה לחזור לשורשים. אני לא יודע עד כמה זה ילך לה, אבל היא מסוגלת. נלי הצליחה עם השירים האורבנים שלה, עם השקטים שלה, עם האלטרנטיבים שלה עם הפופים שלה ועם הלטינים שלה. נלי הצליחה כמעט בכל תחום בו נגעה וזה מה שהופך אותה לאחת מהאמניות המגוונות והצבעוניות ביותר בתרבות הפופ בשני עשורים האחרונים. היא אמנם הייתה כוכבת על באותו זמן שלוז יצא, אבל זה לא מספיק. מגיע לה הרבה יותר! היא כותבת את כל השירים שלה ואף מפיקה חלק, יש לה אישיות מדהימה והיא מכל אלבום לאלבום מתפתחת ומראה כמה היא יכולה להצטיין בכל תחום מוזיקלי אותו תנסה. מחכה בקוצר רוח לקאמבק שלה והלוואי ותקבל את ההצלחה שמגיעה וראויה לה.

מתוך הקליפ לשיר Waiting for tonight מתוך האלבום Spirit indestructible

תודה לכולם על הקריאה ♥

תגובה 1 :