יום שישי, 15 ביולי 2016

ברוק קנדי בוידאו חדש "נייר או פלסטיק"





הקליפ החדש של ברוק קנדי הוא הרבה יותר מסתם שוטים אדירים או עוד קליפ בשביל להראות כמה הבחורה הזו יפיפייה - הוא משהו שהיא עבדה עליו כשנתיים. מחשיבה על הקונספט ליצירתו ולהבאתו לידי ביטוי אל תוך הקליפ לשיר החדש שלה "Paper or plastic" שזה השיר החמישי שלה שיוצא השנה לפני צאת אלבומה (לבינתיים).
הקליפ מתחיל באווירה דרמטית ולוקח אותנו אל תקופת ימי הביניים אל תוך מציאות טריוויאלית וסטנדרטית בזמנו שם הגבר הוא בעל חווה ומשפחתו (לא ברור אם אלו נשותיו, או שחלקן נשותיו, ילדותיו וכו) מורכבת רק מנשים שנמצאות בתוך המטבח שבבית ומכינות לאכול (אחד מהסטריוטיפים כלפי נשים).
בזמן שהגבר חוזר עצבני ועייף מהעבודתו הקשה, נכנס אל המטבח. הוא נתפס לבחורה העומדת לצד ברוק, מלטף אותה קלות בפנים ולאחר מכן תופס אותה בברוטליות מהשיער וצורח עליה כי היא לא חתכה את תפוחי האדמה כמו שצריך (מראה עד כמה המציאות קשה שבה אישה ספגה עלבונות על הדברים השטותיים ביותר). הנשים משפילות מבט כשהגבר רק חושב על לעבור ליידן, ומרגישים את הפחד והאימה שלהן כשהוא רק נושם לכיוונם. המוזיקה ממשיכה להיות דרמטית. ברוק יוצאת מהחווה אל הטבע ומתחיל השיר במילים "Why do all the good girls have to die"?
אנחנו לא יודעים תחילה על מה ועל מי היא מתכוונת, אבל ניתן לנחש שהמשפט הזה מרמז על מוות קרב שעתיד להיות בהמשך הקליפ. היא מוציאה מתוך באר מאין תיבה כזו וסוחבת אותו, ובו זמנית בשוטים מקבילים רואים בעולם שנראה ורוד ופרחוני שמרגיש כמו העתיד הרחוק את ברוק בלבוש חושפני יושבת בבטחון על סוס ונותנת מחווה ללידי גודיאבה. ליידי גודאיבה זו דמות היסטורית שרחבה עירומה על סוס ברחבי העיירה בכדי להקל על המיסים של התושבים. היא הייתה נשואה לרוזן שהטיל מיסים קשים על האזרחים ולאחר בקשות רבות להקלת המיסים שנענו בשלילה, הרוזן אמר שיקל במיסים אך ורק עם ליידי גודייבה תרכב עירומה ברחבי העיר בזמן שכל התושבים יהיו נעולים בביתיהם ולא יציצו. האגדה אומרת שמי שהציץ הפך לעיוור.
ליידי גודייבה "הקריבה" מעצמה והייתה מוכנה לצעוד בעירום ברחבי העיר כשהיא רוכבת על סוס רק בשביל להקל על התושבים שעליהם ריחמה. ברוק בשוטים המקבילים בתחילת הקליפ נראת גם היא על סוס עירומה ונרמז כאן על הפיכה כלשהי שתהיה בזכותה כמו שהייתה הפיכה שהייתה בזכות לידי גודייבה. שתיהן משתמשות בנשיות שלהן בכדי לעורר מהפכה.

מחווה לליידי גודייבה 

לאחר מכן אנחנו מגיעים לפזמון שם ברוק נכנסת לחדר שבו הייתה הנערה שהגבר צעק עליה בתחילת הקליפ ומחבקת אותה. הנערה בוכה וברוק מבינה את כאבה ומכילה אותו. בשוט מקביל רואים את ברוק מפזרת עלי כותרת של ורד, כשהיא נמצאת בשמיים עם כובע שחור שמסתיר את כולה. אחרי החיבוק שלהן אנחנו רואים שוט לא ברור שבו רואים רגליים של נשים שיוצאות מתוך ביתן. בבית השני של השיר לאחר הפזמון, אנחנו עדיין רואים את אותן נשים במבטח. רק שהפעם הן לא לבושות בבגדים של עקרות בית בימי הביניים כביכול, אלא בבגדי עור-לטקס צמודים שמבליטים את מיניותן ונשיותן וכשהפעם הן לא חותכות אוכל ומבשלות אלא חותכות פרחים שניתן להבין רק אחכ שזה בעצם מרכיבים לכישוף. בשוטים מקבילים עדיין רואים את הרגליים ממשיכות לצעוד, ואת ברוק נותנת מאין קופסה קטנה כזו לנערה ומסמנת לה עם היד שזה סוד. רואים את הנערה מלאת בטחון במטבח, בניגוד לשוטים של המטבח בפעם הראשונה, וזה ממשיך להראות לנו את השוני בין נשים במבטח בתקופה ההיא ובין נשים במבטח בתקופה שלאחר מכן - עם הרבה יותר בטחון, צבע וחיים. כאן נאמרים שני המשפטים שהם בעיני לא קשורים לקליפ אלא באים לסתור את הטענות כלפיה במדיה התקשורתית. ברוק התחילה כנערה מוחצנת עם ראסטות שעושה ראפ. הלייבל שלה רצה שהיא תמשיך בתדמית הזו אך ברוק לא הייתה מעוניינת כמוון שלא הרגישה שזה מספיק אמיתי (מתוך ראיון שהתפרסם השבוע בעקבות הקליפ) ובשיר היא אומרת "Time keeps on wasting but i'm too high to be wasted with wall this yolo and rap shit my heart is elastic" וכוונתה היא שהזמן ממשיך להתבזבז כל עוד היא לא תהיה אמיתית בזמן יצירת שירי ראפ שהיא לא מרגישה כנה איתם (סגנון השירים הראשונים שהיא הוציאה) ושהלב שלה גמיש, כלומר, מטאפורית הלב שלה זה המקור למוזיקה שלה, והמקור למוזיקה שלה הוא מאוד גמיש והיא לא חייבת לעשות רק ראפ אלא גם דברים שהיא אוהבת ומאמינה בהם. דבר נוסף, "Heart is elastic" זה משפט שנגזר במשמעותו מהשיר של סיה "Elastic heart" שמעבר לכוונתה שהלב שלה גמיש לעוד סגנונות מוזיקלים היא קורצת גם לאמרה נוספת בה סיה היא האדם שאחראי לשינוי המוזיקלי שלה שהיא כל כך מאמינה בו. באותו ראיון שדברתי עליו מקודם שיצא השבוע, ברוק סיפרה כמה סיה השפיעה עליה גם במוזיקה וגם בחיים האמיתיים וכמה היא הצילה לה את החיים. סיה בנוסף, היא המפיקה בפועל של האלבום המתוכנן של ברוק. ככה שמעבר לזה שהלב של ברוק גמיש לעוד סגנונות מוזיקלים שהיא לא רוצה שישפטו אותה עליהם, זה גם קשור לסיה ובהשפעתה והיא אוהבת את זה. ברוק בנוסף לליידי גודייבה, עושה מחווה גם לרפונזל. ברוק בתוך מקום עם הרבה שחת מחכה לישועה. לצידה אפשר לראות את הגלגל המפורסם מהאגדה ואת שיערה הארוך ואת מבטיה הכנועים כאילו היא מחכה לנס או למשהו טוב שיקרה וישנה את פני המשחק. רק שהפעם, אין גבר שיציל אותה, היא תצטרך להסתדר בכוחות עצמה.


ברוק במחווה לרפונזל 


הקליפ ממשיך לצלילי "Now tell me who the hell you think i am" ואנחנו רואים כל מיני שוטים שונים. בינהם כמה מרכזיים: ההליכה שממשיכה לקרות של אותן רגליים נשיות, ברוק שנכנסת אל תוך השולחן של אותן נשים שלבושות בבגדי עור-לטקס צבעוניים במטבח ושמה פרחים על השולחן ונכנסת את תוך מעגל שמצטייר כמסדר של מכשפות וברוק בשמיים עם חזה חשוף רק שהידיים שלה מסתירות את הפטמות (3:37)
ובפתאום באופן מפתיע אנחנו רואים את כל חמשת הנשים שהיו במטבח עומדות עירומות אל מול הגבר ומכוונות אליו רובה. אחרי שאומרת את המשפט מספר פעמים (Now tell me....) נשמעת ברוק אומרת "Brooke candy" שזו תשובה לשאלה הרטורית ששואלת במשפט שחוזר על עצמו לאורך כל הקטע. ברוק יורה את הכדור הראשון ואחריה כל אותן נשים ממשיכות לירות באותו הגבר בעזרת הרובה שיש לכל אחת ואחת מהן ביד אך בוא זמנית אנחנו רואים בשוט מקביל את אותו מסדר מכשפות מזחיק ידיים ופתאום נוצרת המחשבה שאולי מדובר כאן בחלום, או בהגשמת המציאות דרך הכישוף. כלומר, החברה הפטריאכלית שבה הן חיות לא מאפשרת להן לבוא ולקחת רובה ולירות באותו גבר מכוון שיש להיות ריאלי ולהבין שאין להן את המשאבים והכוח וזה לא דבר כל כך פשוט במיוחד באותה התקופה - אבל יש להן את האמונה שלהן והכוח שלהן כנשים ולכן הן מתאגדות ביחד ומצליחות לגרום לדבר הזה לקרות דרך אותו מסדר. נשים בתקופת ימי הביניים שהצטיירו כחזקות נקראו מכשפות על ידי הגברים. עצם העובדה שברוק בוחרת להכניס לקליפ את תצורת הפגיעה באותו הגבר שבאה לידי ביטוי במסדר מכשפות שווה בעיני לאותה אמרה שנשים חזקות באותן תקופות הן מכשפות. פתאום אנחנו מבינים את המשפט שחוזר על עצמו בפזמון "Why do all the good girls have to die" ופה אנחנו מצליחים להבין שמובר כאן במוות מטאפורי. למה אותן נשים שהיו טובות מהשורש ומהיסוד, היו צריכות "להתלכלך ככה" עם קסם והרג רק בשביל לקבל את מה שמגיע להן מלכתחילה? שיוויון, יחס טוב והוגן וחיים טובים. נשים באותן תקופות היו צריכות להקריב כל כך הרבה בשביל לקבל את מבוקשן וזה לא היה צריך להיות ככה. רק לאחר שהגבר מת אנחנו רואים בשוט שבו ברוק בשמיים (4:09) את הידיים שלה מונפות כלפי מעלה ופתאום כל החזה חשוף ללא שום הסתרה פיזית כלשהי של ברוק. רק כשאותו גבר שרדה בהן, שהוא בעצם מטאפורה לחברה הפטריאכלית שהן היו חיות בה אז מת - היא יכלה להיות "חשופה" עד הסוף. בעיני זה "התהליך המהיר" של נשים בימי הביניים לבין הנשים כיום, שבגלל שאנחנו לא נמצאים בחברה פטריאכלית כמו באותו זמן (כשהחברה הפטריאכלית נרצחת = הגבר שנרצח ) אז זה מאפשר לנשים בתקופתינו להיות עירומות יותר. כשהגבר מת ברוק רוקדת בחופשיות בשמיים, כעת יש לה ולמיניות שלה מנוחה.


ברוק רוקדת בחופשיות בשמיים לאחר שהגבר מת

 בחצי דקה האחרונה אנחנו רואים את כל המכשפות מעולפות (אולי מתות) בגלל מה שנעשה. (השקיעו יותר מדי אנרגיה בלהרוג את אותו הגבר שמייצג את כל החברה הפטריאכלית, כלומר, הרבה נשים הקריבו מעצמן לאורך ההיסטוריה בשביל שנגיע לאן שאנחנו הגענוו כיום) ובחצי דקה האחרונה של הקליפ יש את אחד השוטים החזקים בקליפ לדעתי בו ברוק יושבת על כסא מזהב ואוחזת ברובה מזהב (מעיד על כוח כלכלי של הנשים כיום שיכולות להתפרנס גם מבלי גבר שיפרנסן) ותינוק זכר יושב עליה ובוכה. ברוק פותחת בעידן חדש, בו נשים יכולות לשלוט ולהיות עשירות ובעלות כוח מעמד ושליטה - ואני בכל אופן רואה בילד הקטן שיושב עליה ובוכה מין אמרה פמיניסטית שהאמת מיותר להסביר מרוב שהיא ברורה.
הקליפ הזה כבש אותי. עושה לי צמרמורות עד כה. כל צפייה וצפייה במשך הימים האחרונים רק גרמה לי להבין כמה אני אוהב ומעריך אותה כאמן פי אלף ממה שהערכתי מקודם (והערכתי) וכמה שאני מחכה לעוד חומרים ויצירות ממנה. ברוק היא בין האמנים המעניינים כרגע, בין האמנים הויזואלים ביותר ובין האמנים הצבעוניים ביותר. אני כל כך שמח שהיא חלק מתעשיית המוזיקה כעת ומצפה לעוד דברים ממנה. קליפ השנה.

brooke-candy-paper-plastic-video
ברוק יושבת על כסא מזהב עם רובה מזהב וילד בוכה עליה 

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה