יום רביעי, 3 באוגוסט 2016

בנקס בשיר חדש Gemini Feed

עטיפת האלבום The Altar 

בנקס הוציאה את אחד מהשירים הגדולים שלה (שזה מאוד קשה להכנס למשבצת הזו לאור הרף הגבוה שהיא כל פעם מציבה לעצמה) ומשחררת את השיר שפותח את האלבום החדש שלה The Altar והוא Gemini Feed. עוד לפני שראיתי את הטראקליסט ואת הסדר שלו, השיר הזה הרגיש לי ה- "ALIBI של האלבום הזה". Alibi היה השיר שפתח את Goddess אלבום הבכורה של בנקס ומשהו בין שניהם הרגיש לי מאוד מזוהה אחד עם השני מבחינה מוזיקלית (פחות לירית) - היום כשפתחתי את הטראקליסט לראות את יתר השירים שיהיו באלבום גיליתי ש- Gimini feed גם עתיד לפתוח את האלבום וזה כבר הרגיש לי נכון.
Gemini feed הוא שינוי מרענן אך עדיין מצליח לשמור על האופי המוזיקלי הרצוי והמצוי של בנקס. משהו בו מרגיש מאוד חדש ומחדש אבל בנוסף השיר הזה הוא גם מאוד "היא".


בנקס, בוגרת תואר ראשון לפסיכולוגיה מחליטה לשלב בשיר הזה כמה וכמה דברים שלמדה במהלך התואר. היא מכניסה לשם מושגים כמו "Gemini feed" (שנאמר אמנם רק פעם אחת בשיר, אך נושא את שם השיר) וכמו "Passive agrassive" שזה דפוס התנהגות ידוע בתחום הפסיכולוגיה. בבית הראשון היא מנסה לתאר באופן כללי את המצב בו היא נמצאת שזה מצב לא קל של חוסר ודאות בינה לבין בן זוגה. היא מבקשת ממנו לפתוח את העיניים ולראות שמשהו השתנה במערכת היחסים שלהם ואומרת שאין כל חלק בגופה שהוא לא מכיר, כלומר, זה שינוי שהוא לא פיזי בה אלה משהו מעבר. היא חוזרת המון פעמים לאורך השיר שהוא "Passive agrassive" שזה דפוס התנהגות של אדם שפועל מתוך מנגון הגנה של פחד\יאוש\עצבנות וכדומה אך הוא בכל זאת פועל. דוגמה שמצאתי מתוך ויקיפדיה: "אדם כזה יכול, למשל, להרגיש מנוצל על ידי המעסיק שלו ולכן יימנע מלבצע מטלה מסוימת. יחד עם זאת, הוא לא יסרב באופן מפורש וגלוי, אלא "יעניש" את המעסיק על דרשנותו בכך שיבטיח לבצע את התיקון, אך ידחה את הביצוע עד אין קץ, יקשה על המנהל ויפיק מכך הנאה סמויה ולא מודעת. אדם כזה לא יתעמת לעולם בצורה ישירה עם מצב בעייתי, אלא יפגין את התנגדותו בצורת התמהמהות, שכחנות וכדומה. " 
דוגמה נוספת: "כאשר אדם פסיבי-אגרסיבי נדרש ללכת לאירוע (למשל מסיבה) שאינו מעוניין להשתתף בו, הוא יזדקק לזמן רב להתארגן, עד כדי כך שהאירוע יהיה לקראת סיום כאשר הוא יגיע אליו. השארת פתקים או הודעות, כדרך להימנעות מוויכוח או עימות, היא גם סממן של התנהגות פסיבית-אגרסיבית."  ובשיר היא אומרת בעצם שההתנהגות שלו היא התנהגות שמזוהה עם אותו דפוס התנהגות. שהוא כן פועל, אבל פועל מתוך פחד ויאוש, פועל כמנגון של הגנה ותוקפני כשאין באמת את הצורך בכך.

Gemini
בפזמון היא יוצאת מתוך המקום הכנוע שהיא נמצאת בו ותוקפת אותו "ולחשוב שהייתי נלקחת איתך אל המזבח ועוקבת אחריך כמו כלב מת מצמא" = היא כבר הייתה מוכנה להתמסד איתו ולהתחתן איתו והתוצאה של כך היא שהוא יהיה הבעלים שלה ויביא אותה למצב נחות שבו היא תעשה כל מה שהוא מצווה בשביל להרוות את צמאונה. "תאשר שרצית רק להקטין אותי, אם רק היית נותן לי לגדול היית יכול לשמור את אהבתי" - המוד של "Goddess" חוזר ובגדול, של אישה עצמאית וגדולה שלא תוותר על הקריירה שלה בשביל הגבר שלה, תמשיך להיות אמביציונית ולא תחפש לרצות את הגבר שלה ולעשות רק מה שהוא ירצה.
היא ממשיכה לספר על כמה מדוכאים הם היו שזה סימן לזה שכל המערכת יחסים הזו היא בזמן עבר והיא מדברת עכשיו מנקודת מבט אחרת לגמרי - ואומרת כמה "Gemini feed" הם היו. יש תופעה של אח תאום שאומר שמרגיש שקורה משהו לאחיו התאום האחר, מאין הרגשה פיזית-פנימית שגורמת לו להבין שמשהו קורה עם אחיו. על התופעה הזו בנקס מדברת בשיר. החיבור שלהם למרות הכל היה כל כך חזק, ממש כמו של תאומים שמרגישים אחד את השני כשהאחר נפצע או מרגיש לא טוב, וכל מה שהיה לא גרם לקשר ההדוק הזה להיפסק.


אין ספק שבנקס לא רק הביאה כאן שיר שנשמע מעולה, אלה גם הביאה שיר שמשלב בין העולם המוזיקלי לבין העולם שלה כמישהי שלמדה פסיכולוגיה לבין העולם הפרטי שלה. השילוש הזה יצר פה שיר שהוא מעבר לשיר טוב וזהו, הוא מיוחד. מיוחד במלוא מובן המילה! האזכורים הנל מלמדים המון, עליה וגם בכללי. הם מחדדים ונותנים למאזין קצת חומר להתעסק בו מעבר לשמיעה ולהקשבה. אין ספק שאני כאן לאלבום הזה, שאמור לצאת ממש בעוד פחות מחודשיים ב-30 לספטמבר. אני כבר לא יכול לחכות!

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה